Door Fractie op 13 september 2013

Toezicht bosgebied Heerde

Het nieuwe, versoepelde toezichtbeleid voor het Heerder bosgebied leidt tot ongewenste ontwikkelingen. Jarenlang was er sprake van een streng toezichtbeleid in ons bosgebied met veel afsluitingen van paden en wegen. Dat strenge toezichtbeleid leidde regelmatig tot  klachten van betrokken goedwillende burgers.

Sinds kort lijkt er geen enkel toezicht meer te zijn. Op zondagmiddag kun je nu ook diep in het bos mensen in auto’s tegenkomen op plekken waar dat niet mag. Voorheen was dat absoluut ondenkbaar. Plekken waar vroeger geregeld mensen, vaak mannen, werden weggestuurd omdat hun aanwezigheid en gedrag voor anderen (wandelaars/recreanten) aanstootgevend was, zijn nu een soort openbare vrijplaats aan het worden.

De PvdA is altijd een voorstander geweest van een voor ieder toegankelijk bos en heeft daar de laatste jaren ook werk van gemaakt. De PvdA vond het voorgaande beleid té restrictief en was het er op zich mee eens dat het strenge toezicht in een aantal opzichten sinds een enkele maanden is losgelaten.

De huidige ontwikkelingen vinden we echter zeer onwenselijk. We zouden graag van het college horen hoe men hiermee verder wil.

Dat is toegezegd.