PvdA Heerde adopteert Majstro

Door Ina Vijge op 17 februari 2018

Als kandidaat-raadslid adopteert Ina Vijge voor de fractie PvdA Heerde het pasgeboren (witte) lammetje van het zwarte schaap in de schaapskudde Heerde-Epe.

Uiteraard een bewuste keus om te kiezen voor een zwart schaap in de overwegend witte kudde. Als je op Google zoekt op de kleur zwart kleeft daar veel negativiteit aan. ‘Het zwarte schaap zijn’ staat synoniem voor apart staan van bijvoorbeeld een groep of is zelfs mikpunt van negativiteit. Samengevat: ‘anders zijn’.

Je kunt het ook omdraaien: het zwarte schaap is dan wel in de minderheid, soms zelfs alleen, maar valt wel het meeste op. Het is vaak het bekendste schaap in de kudde. Zwart-wit betekent evenwicht. Dus kun je stellen dat het zwarte schaap zorgt voor evenwicht in de kudde.

De PvdA streeft naar een inclusieve samenleving waar iedereen er toe doet! Met gelijke kansen om het beste uit jezelf te halen en iets te maken van je toekomst. Een samenleving waarin iedereen volwaardig mee kan doen. Waarin we mét elkaar leven en omzien naar elkaar.

Het zwarte schaap is hiervan een prachtig voorbeeld. Het wordt ondanks dat het ‘anders’ is als gelijke opgenomen in de kudde. Een kudde die samen leeft, samen werkt en elkaar bescherming en veiligheid biedt.

Het kleine lammetje Majstro (Latijnse naam voor zwart) staat symbool voor de waarden en normen van de PvdA-Heerde. Heerde, waarin niemand gelijk is, maar iedereen wel gelijkwaardig.

En als je binnenkort een bezoek brengt aan de schaapskudde, dan zal Majstro opvallen, omdat ze ondanks dat ze gelijk is tóch anders is. Een wit lam van een zwarte moeder. En ehhh……..Vergeet haar dan vooral niet even te knuffelen. Haar oornummer is 4063.

Namens de fractie PvdA Heerde,

Ina Vijge

Wie is Ina Vijge? Ik woon, samen met mijn man Jaap, sinds 1986 met veel plezier in Heerde. Onze dochter en zoon zijn in Heerde opgegroeid en wonen tegenwoordig samen met hun geliefden in resp. Heerde en Wapenveld. Ik ben, na jaren in de zorg te hebben gewerkt bij verpleeghuis Wendhorst, in 2000 weer gaan

Meer over Ina Vijge