Door op 24 februari 2014

PvdA: decentralisaties moeten goed

HEERDE – De PvdA hecht er aan dat de decentralisaties, de taken op het sociale vlak die gemeenten erbij krijgen, goed worden uitgevoerd. Lijsttrekker Siebren Buist daarover: ,,Alles zo dicht mogelijk bij de mensen, creatief en slim uitvoeren, niet alles bij het oude zoals sommige partijen willen en niet het geld centraal stellen.  Niemand mag door het ijs zakken. Als het helemaal niet anders kan dan moeten de lasten maar enigszins omhoog.”

De partij is een voorstander van een natuurtransferium. Buist: ,,Het biedt de middenstand extra mogelijkheden. Maar geen grootschalig gedoe zoals in Holten.  De kleine parkeerplaatsen handhaven, desnoods iets kleiner en een regeling treffen opdat de schaapskooi ook voor ouderen en mensen met een beperking bereikbaar blijft. Indien het allemaal niet kan zonder de Nieuwe Zuidweg te sluiten dan is dat voor ons onbespreekbaar. Je zou daar als college minder star en meer oplossingsgericht in moeten staan.”

In de kwestie van de MFA Oost neemt de PvdA ook een helder standpunt in. ,,De Horsthoekschool moet deel uit maken van deze multifunctionele accommodatie. We denken aan centrale voorzieningen die voordelen bieden zoals een computerlokaal, administratie, een goed uitgerust gymnastieklokaal  en buitenschoolse opvang.”

Lege huls

De fractie ziet niets in Heerde als regiegemeente.  ,,Het lijkt zinnig om allerlei taken uit te besteden. Wat je daarbij overhoudt is een lege huls. Aan samenwerking met andere gemeenten valt niet te ontkomen. Wij kiezen dan voor de noord-zuid-as Hattem-Heerde-Epe met Hattem-Oldebroek op een tweede plek. Dat wel met goede afspraken over het behoud van eigen identiteit van de dorpen. Mensen moeten in Heerde hun ding kunnen blijven doen via een adequate front- en back office.

De PvdA hoopt dat in de nieuwe raadsperiode stappen worden gemaakt naar verdere dualisering. Buist: ,,Het is te overwegen om met twee fulltime wethouders verder te gaan naast een burgemeester met een aangeklede portefeuille. Opmerkelijk in Heerde is dat CU/SGP en Boerenpartij/Gemeentebelangen niet deelnemen aan zaken als het vice-raadsvoorzitterschap, voorzitters commissies, PrOo en Felua. Andere partijen doen dat wel en moeten daar heel wat uren in steken, waarbij het in de discussies moeilijk ligt. Voor ons is het niet meer vanzelfsprekend dat we kandideren voor opnieuw het voorzitterschap van een commissie. Ik zou aan genoemde fracties willen vragen: waar blijven jullie met het nemen van verantwoordelijkheid?” Buist heeft zin in een derde periode, verwacht dat de PvdA met name in de decentralisaties nuttig werk kan doen, maar stelt ook dat een politicus na 12 jaar eigenlijk plaats zou moeten maken voor verse krachten.  En: deelname college prima, maar wel onder voorwaarden.