Door op 24 maart 2014

Introductie ‘uitgestelde koffie’ in Heerde

In Heerde is er binnenkort ‘uitgestelde koffie’ voor mantelzorgers.

Door een twitter berichtje kwamen Ton Hulsebos van Welzijn Heerde en Siebren Buist, fractieleider van de PvdA, met elkaar in contact over het fenomeen ‘uitgestelde koffie’.

Uitgestelde koffie is een hit in het westen en begint ook al wat bekender te worden op de Veluwe. Het idee is simpel: bezoekers van een horecazaak kopen een extra kop koffie voor iemand, die het wat minder heeft. Die persoon kent men zelf niet.

De conclusie was dat dit ook een heel goed plan voor Heerde zou kunnen zijn. De keus werd gemaakt om uitgestelde koffie op te zetten voor mantelzorgers. Deze mensen zijn vaak zwaar belast met hun zorgtaken en hebben niet veel tijd voor zichzelf. Dan is het fijn om even op adem te komen met een lekker kopje koffie en zodoende contact met anderen te krijgen. De horecaondernemers van Limburgia Heerde waren direct enthousiast over dit plan. Een gezellige en gastvrije zaak op een strategisch mooie plaats in Heerde.

Fennie Tiemens van ‘De Plu Heerde’ zorgt voor de verdere uitwerking.

Het als volgt in zijn werk: klanten van Limburgia kunnen er voor kiezen om extra te betalen voor een kop koffie, de schenkingen van deze ‘uitgestelde koffie’ worden omgezet in consumptiebonnen. Deze bonnen worden gegeven aan Fennie Tiemens, die ze vervolgens aan de mantelzorgers verstrekt. Een anonieme gever bezorgt de mantelzorgers even een uitje bij Limburgia! Men kan naar wens genieten van koffie, cappuccino of een kopje thee.

Ook Koninklijke van der Most draagt een steentje bij: de drukkosten van de consumptiebonnen neemt men geheel voor eigen rekening.

Limburgia Heerde wil zo snel mogelijk beginnen. Mensen die dit initiatief een warm hart toedragen kunnen vanaf woensdag 26 maart deze ‘uitgestelde koffie’ bestellen. Limburgia bevindt zich aan de Dorpsstraat 36 te Heerde.