Door Fractie op 13 december 2014

Inkoop en aanbestedingsbeleid

Dinsdag 25 november heeft Bram Horst namens de fractie van de PvdA wederom aandacht gevraagd voor het inkoop- en aanbestedingsbeleid. Eerder dit jaar was het de fractie opgevallen dat de aanleg van een plantsoen aan een Betuws bedrijf was gegund. De fractie is van mening dat dit soort klussen lokaal aanbesteed moeten worden. Navraag leerde dat dit niet lokaal aanbesteden het gevolg was van gezamenlijk inkopen met Hattem en Oldebroek. Als dit het gevolg is, zou het aanbestedingsbeleid zo snel mogelijk op de agenda moeten komen en besproken worden.

Recent kwam ons ter ore dat met de verzekeringen ook het een en ander niet helemaal naar wens gegaan is. Jarenlang was de gemeente Heerde verzekerd bij een lokale verzekeraar, door de huidige manier van inkopen is de gunning in het westen verleend. Naar verluidt heeft de oude verzekeraar niet eens kans gehad mee te doen in de aanbesteding.

Door deze gevallen is duidelijk geworden dat het beleid zoals dat nu op papier staat grondig herzien moet worden: wat lokaal kan moet je lokaal aanbesteden. De wethouder heeft toegezegd dat het college volgend jaar naar de raad komt in verband met deze kwestie.

De fractie