Door René Kwakkel op 23 november 2015

Campagne sur la campagne

Met vier PvdA-leden gingen we 14 november de straat op. Vanwege de aanslagen in Parijs hielden we het sober en vroegen we passanten alleen over wat ze van Heerde vonden. De oogst van een half uurtje peilen.

Men moet in de gemeenteraad sneller to the point komen. De flirt – over de ambtelijke samenwerking – met Epe en Hattem werd gewaardeerd. Er zijn zorgen om de Horsthoekschool, over een kapotte ketel en de schoonmaak van het gebouw. Ondernemers worden soms dwarsgezeten. De MFA is ongezellig van binnen, er is een te grote foyer. De bar is een rechte plank. De Triada-directeur moest minder verdienen, een goed standpunt van een PvdA-raadslid.

Het nieuwe centrum is een enkele keer goed, heel vaak niet goed. Leegstand, onverzorgde perken, lelijk plein, in alle opzichten knudde! In de zomer gaat het wel omdat het meer leeft in het centrum, nu is dat niet zo. De Dorpsstraat is kaal en ongezellig. Gevels moeten verfraaid worden. Heggetjes en altijdgroene beplanting zou tussen de terrasjes geplant moeten worden.Het centrum biedt te weinig aantrekkelijks voor toeristen. Het pand van Van Setten en Van Loenen is geen porem. We moeten ophouden ons te vergelijken met de aangrenzende gemeenten, we kunnen qua winkelaanbod toch niet opboksen tegen Epe en Hattem.

Verder? Een fijn dorp, het is heerlijk wonen met bos en rivier dichtbij menen ook veel mensen.

Wat te zeggen van deze meningen? Geen problemen over de drie decentralisaties, maar misschien zijn die nog te recent ingevoerd om voor problemen te zorgen. Het gaat wel veel over uiterlijkheden; het dorp, de MFA. Maar misschien moet je dat mensen ook juist niet in het centrum vragen. Leegstand is een nationaal probleem. Nieuwbouw aan winkels tijdelijk stoppen? Heffing op leegstand?

Dat het winkelbestand niet veel voorstelt, is een oude klacht. Maar het bestand hangt ook af van wat mensen willen kopen. Er kan wel een dure winkel met iets exquis komen, maar als niemand daar wat koopt, is het snel afgelopen. Of uit een marktonderzoek blijkt dat iets niet levensvatbaar is. Dan komt het al helemaal niet. Het winkelaanbod zal nooit dat van Epe worden, want Epe is veel groter en Hattem, hoewel kleiner dan Heerde, heeft een sfeervol, oud middeleeuws centrum. Hoewel een PvdA’er uit Epe daar het winkelbestand ook niets vond. Misschien nationale regie nodig?

Het gevelaanzicht is niet mooi. Tja, de welstandscommissie is afgeschaft… Er zijn misschien veel inwoners die iets niet mooi vinden, maar de andere helft ligt er niet wakker van. Wat dan te doen? Moet je het veranderen en dan het risico lopen dat er weer overheidsgeld ‘verspild’  wordt?

Beslommeringen pendant la campagne.