Door René Kwakkel op 6 december 2016

Campagne sur la campagne II

Met z’n vijven gingen we op 3 december op pad om de waarheid te ontfutselen aan voorbijgangers met behulp van de vraag: waar zou je in de gemeente Heerde meer geld aan willen besteden? Om te voorkomen dat dit typisch ‘PvdA-spilzucht’ wordt gevonden, ook de vraag: waar zou je minder aan uit willen geven?

Het centrum is nog niet goed, terwijl er toch aardig wat aan is besteed afgelopen jaar. Het plein is kaal en ongezellig, er missen activiteiten en de toegankelijkheid voor ouderen en gehandicapten is niet goed. Meer bomen en groen, ook in de Bonenburgerlaan. De leegstand, met name van Ter Stal, blijft een doorn in het oog. Precies het verhaal van een jaar geleden.

We spreken een onderneemster in het centrum die vertelt dat ze in de zomer driekwart (!) minder omzet heeft en dus andere bronnen voor inkomsten moet verzinnen, zonder in bestaand ondernemend vaarwater te gaan zitten. In zo’n klimaat zijn nieuwe winkels lastig te beginnen. Veel ketens gaan failliet, en uitbreiding van filialen is dan bijkans onmogelijk. Van Setten en Van Loenen heeft lelijke aanbouw: misschien helemaal slopen? De ex-ABN Amro-gevel is lelijk. Opknappen. Uitklapreclameborden moeten weg. De bevoorrading van winkels geeft overlast.

Voor de jeugd moet meer komen, aan sport, muziek en speelplekken. De betonnen muurtjes voor het stadhuis zijn juist lelijk en een potentiële hangplek. In oorspronkelijke staat terugbrengen. Meer algemeen: een vergoeding voor leerlingen die op een middelbare school zitten en moeten reizen; ouders kunnen het niet altijd betalen.

Waar halen we al dat geld vandaan?
Het onderhoud op wegen kan minder. Op huisvesting asielzoekers kan bezuinigd worden. We moeten onze eigen mensen niet vergeten.

Een man die in de bouw werkt maakt melding van het feit dat het sociale er wel van af is. Iedereen heeft haast en spreekt elkaar aan in de zin van ‘ik moet erbij, aan de kant’, terwijl vroeger nog samen wat werd gedronken. Het neo-liberale is misschien te ver doorgeslagen, maar meer sociaal gedrag betekent misschien ook: minder verdienen. Wil je ook een paar procent inleveren?

“Het liberale beleid heeft met opzet genegeerd wat veel mensen dierbaar is: wat mensen samenbindt, wat fatsoenlijk gedrag is en wat rechtvaardig.” Lees ik op een economenblog. Trump en Le Pen spelen er gretig op in. Wat heeft de PvdA, hebben de andere partijen laten zitten?